هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد؛ همه سرنشینان کشته شدند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی، و سیدمحمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز نیز در این هلی‌کوپتر بوده‌اند

براساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران، هلی‌کوپتری حامل ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی، بعدازظهر یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه، در استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است و نیروهای امدادی عملیات گسترده‌ای را برای یافتن این هلی‌کوپتر آغاز کردند. سرانجام ساعت ۷:۳۰ بامداد دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه اعلام شده که رئیسی و هیات همراه در این سانحه که هنوز دلیل آن اعلام نشده است، کشته شدند.

هلی‌کوپتر سانحه‌دیده جزو کاروانی شامل ۳ هلی‌کوپتر حامل مقام‌های جمهوری اسلامی بود که رئیسی را در سفر یک‌روزه‌اش به استان آذربایجان شرقی همراهی می‌کردند.

رئیس جمهوری اسلامی  صبح روز یکشنبه وارد شهر تبریز شد و از آن‌جا به‌سمت خداآفرین در نقطه‌ مرزی ایران و جمهوری آذربایجان رفت. رئیسی همراه با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، «سد قیزقلعه سی»، طرح مشترک دو کشور را افتتاح کردند. 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هلی‌کوپتر‌ حامل مقام‌های جمهوری اسلامی در مسیر بازگشت از محل افتتاح سد، در «جنگل دیزمار» واقع‌در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا در استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است. دو هلی‌کوپتر دیگر که برخی وزرا و مسئولان دولتی در آن‌ها بودند، سالم به مقصد رسیده‌اند.

پس از انتشار خبر سانحه، اعلام شد که نیروهای امدادی هلال‌احمر و نیروهای کمکی نظامی و انتظامی، عملیات گسترده ای برای یافتن هلی‌کوپتر آغاز کرده‌اند. بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، از اعزام تیم‌های امدادی و جست‌وجو به محل خبر داد. اما احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، ساعاتی بعد و در حدود ساعت ۱۷ به صداوسیما گفت که گروه‌های امدادی به منطقه اعزام شدند، ولی با توجه به «مه‌آلود بودن و نامناسب بودن منطقه» ممکن است زمان ببرد تا به هلی‌کوپتر برسند.

وحیدی مدعی شد که هلی‌کوپتر «در اثر بدی هوا و وضعیتی که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت شده است». او افزود که «با همراهان رئیس‌ جمهوری ارتباط داشته‌اند، ولی چون منطقه پیچیده است، مقداری ارتباطات سخت است» و منتظرند تا گروه‌های امدادی به «منطقه حادثه و نشست بالگرد» برسند و اطلاعات بدهند.

گزارش‌ها حاکی از این است که «شرایط سخت آب‌وهوایی» و «فضای مه‌آلود منطقه» تلاش‌ها برای جست‌وجو و امدادرسانی را امدادرسانی دشوار کرده است.

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی اشاره کرده است که «با توجه به تماس‌های نصفه‌نیمه برقرار شده، زخمی‌بودن بعضی از همراهان قطعی است»، اما از اینکه آیا کسی کشته شده است یا خیر، اطلاعی در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی، و سید محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، و چند تن دیگر نیز در هلی‌کوپتر حامل رئیسی بوده‌اند.

 

معاون اجرایی رئیس جمهوری و تعدادی از اعضای دولت عازم تبریز می‌شوند

به گفته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، عصر روز یکشنبه جلسه هیئت دولت به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری، در تهران برگزار و در آن نشست، آخرین گزارش‌ها از سانحه هلی‌کوپتر رئیس جمهوری ارائه شد.

او اعلام کرد که در جلسه هیئت دولت مقرر شده است که محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور، به همراه برخی از اعضای دولت عازم تبریز شوند.

 

تسنیم: محل دقیق سانحه روستای «اوزی» در جنگل‌های ارسباران است

خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که محل دقیق وقوع سانحه برای هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئيسی و همراهانش روستای «اوزی» در جنگل‌های ارسباران بوده است.

به گزارش این خبرگزاری، این منطقه صعب‌العبور و امدادرسانی در آنجا بسیار دشوار است.

به گفته سخنگوی اورژانس، بالگرد اورژانس هوایی عازم منطقه شده، اما به‌دلیل مه شدید، ادامه عملیات هوایی ممکن نبوده است.

صفحه اول روزنامه‌های ایران؛ از «مردم نگران نباشند» تا انتشار نشان خادمی رئیسی

روزنامه‌های چاپ تهران صفحه یک نسخه روز دوشنبه خود را به سقوط هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی اختصاص دادند. در این بین روزنامه هم‌میهن جمله‌ای از اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را تیتر کرده که مدت کوتاهی پس از انتشار خبر از مردم خواست نگران نباشند. روزنامه وطن امروز نیز روی جلد خود را به‌طور کامل به نشان خادمی ابراهیم رئیسی اختصاص داده است. روزنامه کیهان نیز از به کار بردن «سقوط» در تیتر خودداری کرده و آن را «سانحه» عنوان کرده است. روزنامه‌هایی مانند اطلاعات و دنیای اقتصاد نیز رویکرد مشابهی اتخاد کرده‌اند.

 

بیانیه وزارت خارجه: باوجود شرایط نامناسب جستجو‌ها ادامه دارد
وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه نیز از سرنشینان هلیکوپتر سقوط کرده بوده است، نوشت: باوجود شرایط نامساعد جوی و محیطی جستجوها ادامه دارد.

 

تسنیم: امکان هیچگونه ارتباط مخابراتی، رادیویی، تلفنی و موبایلی وجود نداشته، امدادگران پیاده جستجو می‌کنند
خبرگزاری تسنیم با اشاره به شرایط آب‌و‌هوایی در منطقه ورزقان نوشت، امکان ورود خودرو و موتور وجود ندارد و امدادگران با پای پیاده در حال جستجو هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بارش‌‌ها و مه تا دوشنبه شب ادامه دارد و احتمال بارش برف هم وجود دارد.
براساس گزارش این خبرگزاری نزدیک به سپاه، باتوجه به ارتفاعات و کوه‌های زیاد در منطقه ورزقان، امکان هيچ‌گونه ارتباط مخابراتی، رادیویی، تلفنی و موبایلی وجود نداشته و عملیات با سختی در حال انجام است.
پیش‌تر برخی خبرگزاری‌ها از ارتباط موبایلی با یکی از سرنشینان هلی‌کوپتر حامل رئیس خبر داده بودند. برخی گزارش‌ها هم از دریافت سیگنال از محل سقوط هلیکوپتر حکایت داشت.

 

کارشناس صدا و سیما: موساد در جمهوری آذربایجان حضور دارد، هر احتمالی را درباره سقوط هلیکوپتر بررسی می‌کنیم
کارشناس شبکه خبر صدا و سیما درباره سقوط هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: «ضمن احترام به همسایگان کشور باید بگویم عوامل موساد در جمهوری آذربایجان حضور دارند و هر احتمالی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهوری وجود دارد و بررسی خواهد شد».

 

گوترش: امیدوارم رئیسی در امنیت باشد

سخنگوی آنتونیو گوترش گفت، دبیرکل سازمان ملل حادثه سقوط هلیکوپتر رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش را با نگرانی دنبال می‌کند و امیدوار است رئیسی و همراهانش در امنیت و سلامت باشند.

 

وزارت خارجه عربستان سعودی: در کنار جمهوری اسلامی ایران ایستاده‌ایم، اخبار را با نگرانی زیاد دنبال می‌کنیم

وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد، «پادشاهی عربستان سعودی در این شرایط دشوار در کنار جمهوری اسلامی ایران ایستاده و آماده تامین هرگونه کمک و خدمات لازم است». در این بیانیه آمده است که دولت عربستان سعودی اخبار مرتبط با هلیکوپتر ابراهیم رئیسی را با «نگرانی زیاد» دنبال می‌کند.

 

اردوغان: امیدوارم خیلی زود خبر خوبی از رئیسی بگیریم

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در پیامی در اکس دولت و مردم ایران را «همسایه، دوست و برادر» خطاب کرد و نوشت، « امیدوارم هرچه زودتر خبر خوبی از رئیسی و هیات همراه بگیریم.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که تهران از ترکیه درخواست هلیکوپتر امداد و نجات دید در شب کرده و به گزارش ایرنا، این هلیکوپتر در حال حاضر در حال عملیات تجسسی در منطقه است.

 

تسنیم: کار شناسایی پهپاد دید در شب ترکیه با مشکل مواجه شد

خبرگزاری تسنیم گزارش داد، پس از اعزام پهپاد دید در شب ترکیه به منطقه به درخواست ایران، این پهپاد تا ارتفاع ۱۱ هزار پایی پایین آمده اما باتوجه به درختان و پوشش گیاهی متراکم، کار شناسایی با مشکل مواجه شده است. تسنیم به سرمای زیاد هوا نیز به عنوان مشکل دیگری در راه عملیات جستجو اشاره کرده است. تسنیم پیش‌تر گزارش داده بود که باتوجه به شرایط منطقه و کوه‌های بلند امکان هیچگونه ارتباط موبایلی و مخابراتی وجود نداشته است.

تسنیم: کار شناسایی پهپاد دید در شب ترکیه با مشکل مواجه شد

خبرگزاری تسنیم گزارش داد، پس از اعزام پهپاد دید در شب ترکیه به منطقه به درخواست ایران، این پهپاد تا ارتفاع ۱۱ هزار پایی پایین آمده اما باتوجه به درختان و پوشش گیاهی متراکم، کار شناسایی با مشکل مواجه شده است. تسنیم به سرمای زیاد هوا نیز به عنوان مشکل دیگری در راه عملیات جستجو اشاره کرده است. تسنیم پیش‌تر گزارش داده بود که باتوجه به شرایط منطقه و کوه‌های بلند امکان هیچگونه ارتباط موبایلی و مخابراتی وجود نداشته است. 

 

پهپاد آکینجی ترکیه یک منبع گرمایی را شناسایی کرد

خبرگزاری آناتولی ترکیه با انتشار تصاویری از دوربین دید در شب پهپاد آکینجی، نوشت این پهپاد که به منطقه اعزام شده است، یک منبع گرمایی را شناسایی کرده که می‌تواند مربوط به بقایای هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی و همراهانش باشد. به گزارش این خبرگزاری، این اطلاعات در اختیار مقامات جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

 

پرواز احتمالی پهپاد دید در شب ترکیه در نزدیکی برخی سایت‌های حساس ایران

درحالی که خبرگزاری آناتولی ترکیه در حال پخش تصاویر پهپاد دید در شب این کشور است که به درخواست تهران برای پیدا کردن محل سقوط هلیکوپتر حامل رئیسی به منطقه ورزقان اعزام شده است، برخی گزارش‌ها از احتمال پرواز این پهپاد در نزدیکی برخی سایت‌های نظامی یا حساس ایران، گمانه‌زنی‌هایی را درباره امکان جمع‌آوری اطلاعات پدید آورده است.

پهپاد تجسسی آکینجی ترکیه به تجهیزات دید در شب مجهز است.

به گزارش خبرگزاری آنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در زمان رونمایی از این پهپاد گفته بود، «از این به بعد هرکسی در منطقه می‌خواهد سنگی را جا‌به‌جا کند باید از ترکیه اجازه بگیرد.»

ایرنا از نزدیک  شدن امدادگران به محل سقوط هلیکوپتر خبر داد

ساعتی پس از اینکه خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه یک منبع حرارتی را پیدا کرده که می‌تواند با بقایای هلیکوپتر حامل رئیسی در ارتباط باشد، خبرگزاری ایرنا اعلام کرد، امدادگران در حال نزدیک شدن به محل سقوط هستند. رئیس هلال احمر هم تایید کرده است که محل سقوط پیدا شده است.

 

«هیچکدام حرارت ندارند»

خبرگزاری تسنیم تصاویری را از برآورد اولیه محل سقوط هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی و هیات همراه منتشر کرده است که در آن شنیده می‌شود افرادی می‌گویند «اگر هنوز گرم باشند یعنی هنوز زنده‌اند» و بعد فردی می‌گوید که هیچکدام حرارت ندارند. در این ویدیو گفته می‌شود که کل کابین و هلیکوپتر سوخته است.

رئیس جمعیت هلال احمر: اثری از زنده بودن سرنشینان هلیکوپتر مشاهده نشده است
با روشن شدن هوا و نزدیک شدن امدادگران به لاشه هلیکوپتر سوخته، انتشار تصاویر هوایی و گزارش‌های مربوط متلاشی شدن و سوختن هلیکوپتر و سرد بودن بدن ها، گمانه زنی‌ها درباره مرگ رئیسی و هیات همراه او افزایش یافته است. رئیس جمعیت هلال احمر گفت: «با کشف محل بالگرد سانحه دیده آثاری از زنده بودن سرنشینان هلیکوپتر مشاهده نشده است». مجری شبکه خبر صدا و سیما هم گفت: «بیان این جملات سخت است ولی هیچ اثری از زنده ماندن هیچ یک از این عزیزان نیست»

فرمانده سپاه عاشورا: اجساد سوخته‌اند، قابل شناسایی نیستند

روزنامه شرق به نقل از فرمانده سپاه عاشورا در مورد سانحه هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی و هیات همراه گزارش داد که برخی اجساد سوخته‌اند و قابل شناسایی نیستند. به گفته او پیکر سه نفر نیز به دره افتاده است.

 

هیات دولت جلسه اضطراری تشکیل داد

با تایید خبر مرگ ابراهیم رئیسی در بامداد دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه، جلسه اضطراری هیات دولت برگزار می‌شود. طبق قانون در صورت موافقت علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، محمد مخبر، معاون اول رئیسی مسئولیت‌های او را به طور موقت بر عهده می‌گیرد تا در بازه زمانی ۵۰ روزه، رئیس‌جمهوری جدید انتخاب شود.

 

رئیس هلال احمر: جستجو به پایان رسید، در حال انتقال اجساد هستیم

رئیس جمعیت هلال احمر ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح دوشنبه ۳۱ اردیبهشت در گفت‌و‌گو با شبکه خبر اعلام کرد، «کار جستجو پایان یافته و در حال انتقال اجساد به معراج شهداری تبریز هستیم». او به مشارکت نیروهای سپاه و ارتش در عملیات جستجو اشاره کرد.

 

هیات دولت: کوچترین خللی ایجاد نخواهد شد

هیات دولت در بیانیه‌ای پس از جلسه اضطراری روز دوشنبه با اشاره به مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه او در سانحه هلیکوپتر نوشت: «مسیر پرافتخار یار وفادار رهبری ادامه خواهد داشت و کوچکترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در اظهاراتی، در فاصله‌ای کوتاه پس از انتشار خبر سانحه برای هلیکوپتر حامل رئیسی و هیات همراه تاکید کرده بود که «هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود.»

در ساختار جمهوری اسلامی تصمیم‌گیری‌های کلان و گاه خرد در همه امور  مهم از جمله امور دولت و سیاست خارجی بر عهده علی خامنه‌ای است.

 

رئیس‌ کمیسیون شوراها: انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم باید در ۵۰ روز آینده برگزار شود؛ دوره چهارساله است
محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها به خبرگزاری برنا گفت: «بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبر، اختیارات و مسئولیت‌های او را بر عهده می‌گیرد.»
جوکار گفت: «انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم طبق قانون باید در پنجاه روز آینده برگزار شود و بعد از انتخاب رئیس جمهور، او کابینه جدید را برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی می‌کند.»
او گفت: «با توجه به اینکه یک‌سال از مدت خدمت دولت سیزدهم باقی مانده است این سوال به‌وجود آمده است که رئیس جمهوری که انتخاب می‌شود برای دوره یک‌ساله خواهد بود یا چهارساله که باید گفت دراین زمینه قانون سکوت ندارد و رئیس جمهور برای دوره چهارساله انتخاب می‌شود.»

تصاویری از انتقال اجساد به مناطق پایین دست

انتخاب صبح روز دوشنبه تصاویری از انتقال اجساد سانحه هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی و هیات همراه او را منتشر کرد. براساس این گزارش، امدادگران هلال‌احمر و تکاوران نیروی زمینی ارتش در حال انتقال اجساد هستند. پیش‌تر گفته شده بود که برخی اجساد سوخته‌اند و سه جسد به دره پرتاب شده است.

مراسم تشییع رئیسی و هیات همراه سه‌شنبه در تبریز برگزار می‌شود

مدیرکل امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری آذربایجان شرقی گفت: مراسم تشییع رئیسی و همراهان او فردا (سه‌شنبه) در تبریز برگزار می‌شود. به گزارش ایرنا، حسن حقیقیان، با بیان اینکه اجساد سانحه هلیکوپتر در منطقه ورزقان در حال اعزام به تبریز است، گفت که اجساد به پزشکی قانونی منتقل می‌شوند.

 

روسای قوای مقننه و قضاییه بر همکاری کامل با مخبر تاکید کردند

به گزارش ایسنا، قالیباف و محسنی اژه‌ای، روسای قوه مقننه و قضاییه در جلسه اضطراری صبح دوشنبه به میزبانی معاون اول رئیس‌جمهوری و اعضای دولت بر همکاری کامل با محمد مخبر برای انجام وظایف قوه مجریه تاکید کردند.

طبق قانون پیش‌بینی شده برای مرگ یا از کارافتادگی رئیس‌جمهوری وقت، معاون اول او به طور موقت مسئولیت او را بر عهده می‌گیرد. بر این اساس، مخبر در صورت تایید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به مدت ۵۰ روز عهده‌دار وظایف رئیسی می‌شود تا انتخابات ریاست‌جمهوری برای «انتخاب» هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای دوره‌ای چهار ساله برگزار شود.

علی خامنه‌ای پنج روز عزای عمومی اعلام کرد و مدیریت قوه مجریه را به مخبر سپرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ظهر روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت، حدود ۲۴ ساعت پس از سانحه هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی و هیات همراه او، ضمن تسلیت، پنج روز عزای عمومی اعلام کرد.

خامنه‌ای گفت، مخبر (معاون اول رئیسی) طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ مجریه قرار می‌گیرد و موظف است با همراهی روسای قوای مقننه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر ۵۰ روز رئیس جمهوری جدید انتخاب شود.

 

علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد

به دنبال مرگ حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، با تصویب هیات دولت، علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شد.

 

این خبر تکمیل می‌شود...